Financiën
SLIMMER OMGAAN MET PLUSSEN EN MINNEN
Houdbare overheidsfinanciën begint bij schuldenreductie
De Utrechtse gemeentelijke schuld bedraagt dit jaar 1,3 miljard euro, het eigen vermogen daalt met 117 miljoen euro. In het kort betekent dit dat we 300 miljoen euro meer uitgaven dan er binnen komt en dat betekent extra lenen. Allemaal gericht op het laten groeien van de stad. Stadsbelang Utrecht wil dat dit stopt. Utrecht moet werken aan schuldenreductie, door af te lossen op lopende leningen. Stadsbelang Utrecht wil overschotten op de begroting en eventuele meevallers worden gebruikt om de gemeentelijke schuldenberg te verlagen.
Stadsbelang Utrecht wil niet meer lenen en pas investeren als het kan.
Financiële risico’s in beeld, verlagen of dekken
De financiële risico’s waarmee Utrecht geconfronteerd kan worden zijn slecht in beeld en onvoldoende gedekt. Dit omdat de financiële spelregels teveel ruimte bieden voor interpretatie en onvoldoende op financiële waarden wordt gestuurd. Voorbeelden hiervan zijn;
- De subsidie van Tivoli-Vredenburg, die gedurende de afgelopen jaren gestegen is naar 11 miljoen euro;
- Het Domunder-fiasco, door slecht management moest Utrecht meer dan een miljoen afboeken;
- Een miljoenenoverschrijding van een parkeergarage in Leidshe Rijn Centrum;
- van de extra tientallen miljoenen euro’s investeringen die moeten worden gedaan in de tram naar de Uithof;
- Een alsmaar stijgende post van meer dan 17 miljoen euro aan oninbare (frauduleuze of verschuldigde) bijstandsvorderingen.
- Een derivatenportefeuille (u weet wel, zo’n financiële verzekering waar Vestia bijna aan failliet is gegaan) met een onzekere ‘off balance’ waarde van 75 miljoen euro negatief.
Hiervoor wordt geen geld apart gehouden of wordt er te weinig rekening mee gehouden in de begroting. Dit terwijl ze stuk voor stuk, onnodig veel gemeenschapsgeld kosten. Deze moet worden opgebracht door de Utrechter.
Keer op keer loopt Utrecht tegen ‘verrassingen’ aan die extra geld kosten, terwijl van tevoren allang bekend is dat dit gaat gebeuren. Stadsbelang Utrecht wil dit niet. De eerste stap die moet worden gezet is beter begroten met een uitgebreide risicoparagraaf. De huidige risicoparagraaf voldoet niet. De tweede stap is risico’s verminderen, door in overleg te gaan, verbonden partijen te dwingen efficiënter te gaan ondernemen en extra zekerheden te verlangen.
Langjarige subsidieprogramma’s inkorten
Veel budgetten liggen jarenlang vast. Stadsbelang Utrecht vindt dat het te lang vastleggen van subsidiebudgetten en zeker het vastleggen van budgetten van een toekomstig college een slechte zaak. Zo regeert men over zijn graf heen, dat werkt ondemocratisch. Hierdoor ontbreekt de mogelijkheid hier wijzigingen in aan te brengen. Stadsbelang Utrecht wil meer flexibiliteit om aanpassingen te kunnen doorvoeren. Ook verlangen wij van gesubsidieerde instellingen dat zij met een kortere horizon werken. De bestaande langjarige subsidieregelingen wil Stadsbelang Utrecht terugdraaien en inkorten.
Huren omhoog en extra subsidie voor gesubsidieerde instellingen
Veel van de 972 gebouwen die Utrecht in bezit heeft worden verhuurd met huurkorting aan gesubsidieerde instellingen. Deze instellingen krijgen dus twee subsidies, zowel direct (voor hun activiteiten), als ook indirect (de huurkorting). Stadsbelang Utrecht is van mening dat hierdoor niet duidelijk is hoeveel subsidie deze instellingen eigenlijk krijgen. Niet transparant dus. Op deze manier kan niet goed gestuurd worden op de Utrechtse programmadoelen die wij nastreven met deze organisaties.
Daarom wil Stadsbelang Utrecht de huur marktconform wordt, instellingen krijgen deze verhoogde huren in subsidie weer terug. Dit is kostenneutraal. Zo krijgt de gemeente beter zicht op hoeveel subsidie er nu eigenlijk gaat naar deze instellingen in relatie tot hun maatschappelijke rendement.
Belastingen
Stadsbelang Utrecht wil de gemeentelijke heffingen niet aanpassen. Wij zijn wel voor het afschaffen van de hondenbelasting, omdat deze belasting niet gebruikt wordt om uitwerpselen op te ruimen, maar zuiver in de algemene middelen terecht komen. De onroerende Zaak Belasting bevriezen wij, omdat de gemeente met de nieuwe woningen die worden gerealiseerd in Utrecht, meer gaat ontvangen.
Meer weten? Lees ons Verkiezingsprogramma
Stadsbelang Utrecht verwelkomt Sharon Dijksma als burgemeester van Utrecht.
De gemeente Utrecht heeft een nieuwe burgemeester, Stadsbelang Utrecht is hier blij mee! Op 10 november 2020 droeg de Utrechtse gemeenteraad Sharon Dijksma voor als opvolger van Jan van Zanen. De komende jaren zullen wij – Stadsbelang Utrecht - nauw samenwerken met...
Een extra treinspoor naar Utrecht?
Stadsbelang Utrecht meent dat de eerste plannen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport niet visionair genoeg zijn. Er wordt in de plannen aangehaakt op de bestaande knooppunten. Stadsbelang Utrecht pleit voor een nieuw station oostelijk van...
Stadsbelang Utrecht wil veiligelanders en uitgeprocedeerde asielzoekers uit Utrecht weren
Het Utrechtse college wil een tweede grote opvanglocatie voor asielzoekers in Utrecht mogelijk maken. Daarom bespreekt de raad op 17 september 2020 de kaders voor de mogelijke realisatie van een dergelijke opvanglocatie welke maximaal 300 asielzoekers zou kunnen...
SBU verwelkomt Peter den Oudsten als waarnemend burgemeester van Utrecht.
SBU is verheugd dat het de commissaris van de Koning, Hans Oosters gelukt is om een passende waarnemer te vinden voor de vrijvallende functie van burgemeester van Utrecht. Dit in de persoon van Peter den Oudsten, die met zijn ruime ervaring in het burgemeestersambt,...
Bijdrage Stadsbelang Utrecht- algemene beschouwingen 2019 voorjaarsnota
- Alleen het gesproken woord geldt Voorzitter, Stadsbelang Utrecht heeft al meerdere keren aangegeven dat het college niet in control is op de gemeentefinanciën. Hierdoor is sprake van structurele exploitatietekorten, een solvabiliteit waarop veel is aan te merken en...
Simpel, duidelijk, Utregs!
Stadsbelang Utrecht is blij om te zien dat er een hoog opkomstcijfer was bij de gemeenteraadsverkiezingen. Wij feliciteren alle partijen van harte dat zij, samen met ons, deel uit gaan maken van de gemeenteraad. We laten een enorm intensieve periode van regulier...
UCK goed voorbeeld cultureel ondernemen
Cultuur is goed en mooi. Stadsbelang Utrecht is voorstander van culturele initiatieven en waar nodig krijgen starters daarbij een steuntje in de rug. Vervolgens ishet aan Utrechters aan te geven of er interesse en/of behoefte is aan dat aanbod. Stadsbelang Utrecht...
Participatiewet? Net Effe Anders!
Iedereen die kan werken maar het op de arbeidsmarkt zonder ondersteuning niet redt, valt onder de Participatiewet. Die wet moet ervoor zorgen dat meer mensen werk vinden. Dit geldt ook voor mensen met een arbeidsbeperking. Zij moeten zoveel mogelijk werk vinden bij...
Eenzaamheid verdient meer (lokale) aandacht
Een belangrijk onderwerp dat thuishoort op de lokale politieke agenda is de toenemende eenzaamheid onder inwoners. Stadsbelang Utrecht erkent dat en stuurt aan op een scherp beleid dat er iets aan doet. Vanaf 2003 is ‘ernstige eenzaamheid’ in Nederland gestegen met...
Stadsbelang Utrecht eist Actieplan Bijstand
Utrecht groeit, zo ook het aantal Utrechters met een bijstandsuitkering. Maar de stad doet het slecht als het erom gaat te voorkomen dat mensen in de bijstand komen, laat staan ze uit de bijstand te helpen. Ten opzichte van 2010 is het aantal bijstandsgerechtigden...
Zuinig met geld
Zorg voor elkaar
Heldere communicatie
Verkiezingsprogramma »
Het verkiezingsprogramma van Stadsbelang Utrecht