Veiligheid
Iedereen heeft recht op een veilige stad
Boa’s zijn de oren en ogen in de wijken in het signaleren en bestrijden van criminele gedragingen en
overlast. Zij hebben contact met vele organisaties, waarnaar Utrechters verwezen kunnen worden,
die hulp of begeleiding nodig hebben.
Stadsbelang Utrecht wil uitbreiding van de bevoegdheden en opleiding van de handhavers (Boa’s).
De handhavers (Boa’s) zijn zich gaan bezighouden op de vlakken van veiligheid en openbare orde.
Stadsbelang Utrecht steunt de inzet van de VNG om tot uitbreiding van de bevoegdheden te komen.
Stadsbelang Utrecht wil 24/7 bemensing van het politiebureau in Leidsche Rijn, met politie en
Boa’s.
We moeten af van de bel aan de buitendeur van politiepost Leidsche Rijn, waarmee je buiten
kantoortijden contact krijgt met het bureau op het Paardenveld in Utrecht Stad. In Leidsche Rijn en
omgeving wonen bijna 100.000 Utrechters.
Stadsbelang Utrecht wil Brandweervrijwilligheid voor nu en in de toekomst waarborgen.
Er is Europese wetgeving in aantocht welke ertoe zou kunnen leiden dat de Brandweerorganisatie in
de toekomst uitsluitend uit beroepskrachten bestaat. Dit terwijl wij onze brandweervrijwilligers
belangrijk vinden en nodig hebben om weerbaar en wendbaar te kunnen inspelen op calamiteiten.
Stadsbelang Utrecht wil de Brandweervrijwilligers behouden en zullen hierop blijven aandringen.
Stadsbelang Utrecht wil meer camera’s in de openbare ruimte.
Stadsbelang Utrecht wil meer camera’s in de openbare ruimte en langs wegen. Dit met inachtneming van privacyregels, die bij dergelijke opstellingen gelden. Dit alles om veiligheid in de openbare ruimte te dienen.
Stadsbelang Utrecht wil meer flitspalen op doorgaande wegen.
Wij ondersteunen het verzoek van de burgemeesters van de grote steden gericht aan de regering om
meer flitspalen. (Het gaat hierbij om een bevoegdheid van het Openbaar Ministerie.) Stadsbelang
Utrecht kiest dan de nieuwe hangbare of mobiele versie van de flitspaal. Met meer flitspalen
bevorderen we de verkeersveiligheid.
Stadsbelang Utrecht wil de (parkeer-) scanauto’s ook inzetten voor de controle op de apk en de
betaling van wegenbelasting en verzekeringspremies.
Na overleg met het Openbaar Ministerie en de Belastingdienst kan worden gecontroleerd of de
wegenbelasting en de verzekeringspremie is betaald. Betrokken diensten gaan meebetalen aan de
inzet van de scanauto’s
Stadsbelang Utrecht kiest voor 30-kilometerwegen.
Op zo’n 85% van de straten is de maximumsnelheid 30 km, dat mag wat Stadsbelang Utrecht betreft
naar 100%, buiten de binnenstedelijke verbindingswegen om. Met deze aanpassing daalt het aantal
ernstige ongevallen en verkeersdoden met 22%. Daarnaast daalt de verkeersherrie aanzienlijk.
Stadsbelang Utrecht wil meer burgers betrekken bij de bevordering van de veiligheid.
Utrechters kunnen het veiligheidsgevoel ook samen vergroten door om te zien naar elkaar.
BuurtWhatsAppgroepen, (Marokkaanse) buurtvaders en buurtpreventieteams van buurtbewoners
zijn voorbeelden van burgerinitiatieven. Utrechters zien ook om naar elkaar door contacten tussen
buren, familie en vrienden. Beter is het om zorg voor elkaar te hebben, dan de zorg van de gemeente
te verwachten. De gemeente kan, door voorlichting van en aan Utrechters te steunen, de warmte in
de samenleving en het respect voor elkaar bevorderen. Wijkplatforms inventariseren de zorgen in de
wijken over de verkeersveiligheid.
Stadsbelang Utrecht wil af van het Zandpad.
Stadsbelang Utrecht waarschuwt al sinds 2017 dat de inspanningen van de gemeente betreffende
het realiseren van een prostitutiezone aan het Zandpad, gedoemd zijn te mislukken. En inderdaad is
dit in totaal vier keer gebeurd. De kosten voor de gemeente lopen op tot zeven miljoen euro.
Utrechters uit omliggende wijken willen het niet. De politie en het Openbaar Ministerie tezamen
waarschuwen dat raamprostitutie criminaliteit aantrekt. Het is goed duidelijkheid te geven aan
Utrechters en betrokkenen. Stadsbelang Utrecht wil stoppen met enige prostitutieplannen aan het
Zandpad.
Meer weten? Lees ons Verkiezingsprogramma
Stadsbelang Utrecht verwelkomt Sharon Dijksma als burgemeester van Utrecht.
De gemeente Utrecht heeft een nieuwe burgemeester, Stadsbelang Utrecht is hier blij mee! Op 10 november 2020 droeg de Utrechtse gemeenteraad Sharon Dijksma voor als opvolger van Jan van Zanen. De komende jaren zullen wij – Stadsbelang Utrecht - nauw samenwerken met...
Een extra treinspoor naar Utrecht?
Stadsbelang Utrecht meent dat de eerste plannen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport niet visionair genoeg zijn. Er wordt in de plannen aangehaakt op de bestaande knooppunten. Stadsbelang Utrecht pleit voor een nieuw station oostelijk van...
Stadsbelang Utrecht wil veiligelanders en uitgeprocedeerde asielzoekers uit Utrecht weren
Het Utrechtse college wil een tweede grote opvanglocatie voor asielzoekers in Utrecht mogelijk maken. Daarom bespreekt de raad op 17 september 2020 de kaders voor de mogelijke realisatie van een dergelijke opvanglocatie welke maximaal 300 asielzoekers zou kunnen...
SBU verwelkomt Peter den Oudsten als waarnemend burgemeester van Utrecht.
SBU is verheugd dat het de commissaris van de Koning, Hans Oosters gelukt is om een passende waarnemer te vinden voor de vrijvallende functie van burgemeester van Utrecht. Dit in de persoon van Peter den Oudsten, die met zijn ruime ervaring in het burgemeestersambt,...
Bijdrage Stadsbelang Utrecht- algemene beschouwingen 2019 voorjaarsnota
- Alleen het gesproken woord geldt Voorzitter, Stadsbelang Utrecht heeft al meerdere keren aangegeven dat het college niet in control is op de gemeentefinanciën. Hierdoor is sprake van structurele exploitatietekorten, een solvabiliteit waarop veel is aan te merken en...
Simpel, duidelijk, Utregs!
Stadsbelang Utrecht is blij om te zien dat er een hoog opkomstcijfer was bij de gemeenteraadsverkiezingen. Wij feliciteren alle partijen van harte dat zij, samen met ons, deel uit gaan maken van de gemeenteraad. We laten een enorm intensieve periode van regulier...
UCK goed voorbeeld cultureel ondernemen
Cultuur is goed en mooi. Stadsbelang Utrecht is voorstander van culturele initiatieven en waar nodig krijgen starters daarbij een steuntje in de rug. Vervolgens ishet aan Utrechters aan te geven of er interesse en/of behoefte is aan dat aanbod. Stadsbelang Utrecht...
Participatiewet? Net Effe Anders!
Iedereen die kan werken maar het op de arbeidsmarkt zonder ondersteuning niet redt, valt onder de Participatiewet. Die wet moet ervoor zorgen dat meer mensen werk vinden. Dit geldt ook voor mensen met een arbeidsbeperking. Zij moeten zoveel mogelijk werk vinden bij...
Eenzaamheid verdient meer (lokale) aandacht
Een belangrijk onderwerp dat thuishoort op de lokale politieke agenda is de toenemende eenzaamheid onder inwoners. Stadsbelang Utrecht erkent dat en stuurt aan op een scherp beleid dat er iets aan doet. Vanaf 2003 is ‘ernstige eenzaamheid’ in Nederland gestegen met...
Stadsbelang Utrecht eist Actieplan Bijstand
Utrecht groeit, zo ook het aantal Utrechters met een bijstandsuitkering. Maar de stad doet het slecht als het erom gaat te voorkomen dat mensen in de bijstand komen, laat staan ze uit de bijstand te helpen. Ten opzichte van 2010 is het aantal bijstandsgerechtigden...