Stedelijke ontwikkeling
Binnen én buiten Utrecht uitbouwen
Groeien is geen doel op zich
Utrecht heeft op dit moment zo’n 335.000 inwoners. De huidige gemeenteraad wil in 2030 naar 400.000 inwoners en naar 425.400 inwoners in 2040. De reden voor deze groeibehoefte is simpel: meer inwoners betekent meer inkomsten. Die inkomsten zijn nodig om de schulden die wij nu maken te kunnen betalen in de toekomst. Stadsbelang Utrecht wil de stad laten groeien in een tempo dat goed is voor Utrechters, niet voor de kas van de gemeente. Stadsbelang Utrecht kiest voor een organische groei naar vooralsnog 370.000 inwoners in 2030.
Wonen wordt steeds duurder
Utrecht huisvest nu al meer dan 3650 inwoners per vierkante kilometer. Bij een groei naar 400.000 inwoners in 2030 zijn er nog veel meer woningen nodig. Terwijl Utrecht nu al een enorm woningtekort heeft. Bouwen binnen de stadgrenzen betekent bouwen tegen relatief hoge kosten. Bestaande gebouwen afbreken of ombouwen tot woonruimte is een optie. Dit levert echter veel te weinig woningen op. Tegen hoge kosten bouwen in de stad leidt simpelweg tot te weinig goedkope (huur-)woningen. Bouwen binnen de stad kost veel tijd, door sloop en overleg met vele eigenaren. We redden het niet om binnen de stadsgrens voldoende woningen te realiseren om aan de woningvraag te voldoen. Niet nu en – gezien de enorm stijgende woningvraag bij een inwonertal van 400.000 – al helemaal niet in de toekomst.
Woningen voor Utrechters
Stadsbelang Utrecht kiest voor organische groei. We willen een oplossing voor de huidige woningvraag, in plaats van die vraag te vergroten door nog meer mensen van buitenaf aan te trekken. Utrecht slibt al dicht. Stadsbelang Utrecht wil woningen laten bouwen voor Utrechtse woningzoekenden.
Meer woonruimte
Stadsbelang Utrecht wil de bouw versnellen in de binnenstedelijke gebieden, waar dit mogelijk is. Voorbeelden hiervan zijn de Merwedekanaalzone, Haarrijn en nog een paar plekken in Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn. Utrecht heeft buitenstedelijk nieuwe bouwgrond nodig voor de periode daarna. De polder Rijnenburg biedt de ruimte om voldoende sociale huurwoningen en huurwoningen voor het middensegment te bouwen vanaf 2024. Bouwen in de polder is veel goedkoper dan bouwen in de stad, waardoor het aantal sociale (huur)woningen in Utrecht snel kan toenemen. Extra woningen kunnen ook gerealiseerd worden door te kiezen voor meer hoogbouw, bijvoorbeeld rondom het station, maar niet hoger dan de Domtoren. Dezelfde beperking in hoogte geldt voor Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern.
Stadsbelang ziet ruimte voor extra huisvesting van Utrechters in de bestaande woningvoorraad.
Dat kan door een ruimer beleid voor splitsing van grotere woningen in kleinere eenheden. Waarbij we goed letten op de leefbaarheidsgevolgen. Waarom verbouwen we twee eengezinswoningen niet om naar drie of vier kleinere woningen? Geen gek idee, maar juist realistisch. Alles wijst er namelijk op dat we straks te veel eengezinswoningen hebben in de stad. Door het opdelen van woningen in meer woningen kunnen bijvoorbeeld ouderen in hun eigen wijk blijven wonen.
Eigenaars die hun woning per kamer willen verhuren, moeten daarvoor een vergunning aanvragen. De woningen moeten onder andere voldoen aan de WOZ-toets: alleen woningen met een WOZ-waarde van meer dan € 305.000 komen voor een vergunning in aanmerking. Stadsbelang Utrecht wil af van die WOZ-toets. Niet de WOZ-waarde, maar de grootte van de woning moet het uitgangspunt zijn.
Wij willen ook een heroriëntatie op het huisvestingsbeleid. De huidige toewijzing van woningen is klantonvriendelijk voor bewoners. Woningzoekenden die reageren op een vrijgekomen woning op de website van Woningnet hebben minder dan 1% kans op die woning. Het lijkt wel een loterij. De woningtoewijzing moet op de behoefte worden afgestemd. Voor ouderen die hulp nodig hebben, wordt de woningbehoefte onderdeel van het zorgplan, waarin de oudere en zijn omgeving beschreven zijn met betrekking tot de (medische) zorgverlening. Beter verhuizen naar een kleine aangepaste woning in de eigen wijk, dan de huidige grotere woning aan te passen. Die grotere woning kan weer ingezet worden om een gezin te laten verhuizen uit een woning die te klein is geworden. Dat gezin laat weer een woning achter, waarmee starters geholpen zijn. Zo breng je verhuisketens op gang.
Meer weten? Lees ons Verkiezingsprogramma
Stadsbelang Utrecht verwelkomt Sharon Dijksma als burgemeester van Utrecht.
De gemeente Utrecht heeft een nieuwe burgemeester, Stadsbelang Utrecht is hier blij mee! Op 10 november 2020 droeg de Utrechtse gemeenteraad Sharon Dijksma voor als opvolger van Jan van Zanen. De komende jaren zullen wij – Stadsbelang Utrecht - nauw samenwerken met...
Een extra treinspoor naar Utrecht?
Stadsbelang Utrecht meent dat de eerste plannen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport niet visionair genoeg zijn. Er wordt in de plannen aangehaakt op de bestaande knooppunten. Stadsbelang Utrecht pleit voor een nieuw station oostelijk van...
Stadsbelang Utrecht wil veiligelanders en uitgeprocedeerde asielzoekers uit Utrecht weren
Het Utrechtse college wil een tweede grote opvanglocatie voor asielzoekers in Utrecht mogelijk maken. Daarom bespreekt de raad op 17 september 2020 de kaders voor de mogelijke realisatie van een dergelijke opvanglocatie welke maximaal 300 asielzoekers zou kunnen...
SBU verwelkomt Peter den Oudsten als waarnemend burgemeester van Utrecht.
SBU is verheugd dat het de commissaris van de Koning, Hans Oosters gelukt is om een passende waarnemer te vinden voor de vrijvallende functie van burgemeester van Utrecht. Dit in de persoon van Peter den Oudsten, die met zijn ruime ervaring in het burgemeestersambt,...
Bijdrage Stadsbelang Utrecht- algemene beschouwingen 2019 voorjaarsnota
- Alleen het gesproken woord geldt Voorzitter, Stadsbelang Utrecht heeft al meerdere keren aangegeven dat het college niet in control is op de gemeentefinanciën. Hierdoor is sprake van structurele exploitatietekorten, een solvabiliteit waarop veel is aan te merken en...
Simpel, duidelijk, Utregs!
Stadsbelang Utrecht is blij om te zien dat er een hoog opkomstcijfer was bij de gemeenteraadsverkiezingen. Wij feliciteren alle partijen van harte dat zij, samen met ons, deel uit gaan maken van de gemeenteraad. We laten een enorm intensieve periode van regulier...
UCK goed voorbeeld cultureel ondernemen
Cultuur is goed en mooi. Stadsbelang Utrecht is voorstander van culturele initiatieven en waar nodig krijgen starters daarbij een steuntje in de rug. Vervolgens ishet aan Utrechters aan te geven of er interesse en/of behoefte is aan dat aanbod. Stadsbelang Utrecht...
Participatiewet? Net Effe Anders!
Iedereen die kan werken maar het op de arbeidsmarkt zonder ondersteuning niet redt, valt onder de Participatiewet. Die wet moet ervoor zorgen dat meer mensen werk vinden. Dit geldt ook voor mensen met een arbeidsbeperking. Zij moeten zoveel mogelijk werk vinden bij...
Eenzaamheid verdient meer (lokale) aandacht
Een belangrijk onderwerp dat thuishoort op de lokale politieke agenda is de toenemende eenzaamheid onder inwoners. Stadsbelang Utrecht erkent dat en stuurt aan op een scherp beleid dat er iets aan doet. Vanaf 2003 is ‘ernstige eenzaamheid’ in Nederland gestegen met...
Stadsbelang Utrecht eist Actieplan Bijstand
Utrecht groeit, zo ook het aantal Utrechters met een bijstandsuitkering. Maar de stad doet het slecht als het erom gaat te voorkomen dat mensen in de bijstand komen, laat staan ze uit de bijstand te helpen. Ten opzichte van 2010 is het aantal bijstandsgerechtigden...
Zuinig met geld
Zorg voor elkaar
Heldere communicatie
Verkiezingsprogramma »
Het verkiezingsprogramma van Stadsbelang Utrecht