
Een bereikbare stad is belangrijk. We streven naar een gratis eerste parkeervergunning. We willen geen betaald parkeren in nieuwe gebieden. Eenzaamheid gaan we tegen doordat degenen die een auto en parkeerplek nodig hebben hier ook toegang tot hebben. Geen ingewikkelde parkeersystemen en een goed bereik van voorzieningen waarop ook ouderen leunen. Stadsbelang wil dat bewoners meebeslissen over de vervanging van parkeerplaatsen door groenstroken daar waar dit mogelijk en wenselijk is.
We streven naar een betere doorstroming op de A27 en minder autoverkeer door de stad. Fietsen en lopen daar waar kan en de auto waar moet. Met een goed verkeersmanagement zorgen we voor minder verkeersdruk. De maximale snelheid in Utrecht gaat daarom naar 30 km per uur waar het kan.
Daarnaast wordt ingezet op de ontwikkeling van een lightrailverbinding, inclusief een intercitystation in Lunetten, en het realiseren van multimodale knooppunten aan de stadsrand om overstappen op openbaar vervoer te faciliteren.
Stadsbelang richt zich op vrijwillige spitsmijding, meer lopen en fietsen op een fijnmazig net van fietsverbindingen dat ook rekening houdt met de elektrische fiets. We focussen op verkeer naar de wijken en niet door de wijken. Met behulp van een verbeterde doorstroom van het verkeer maken we vaker een lage snelheid mogelijk. Geen eindeloos fileleed meer in de stad.
©2025 Stadsbelang Utrecht Alle rechten voorbehouden