Kom je met de auto je buurt nog uit? Met het huidige verkeersbeleid kan dat over een tijdje niet meer. De wegen rond de wijken raken verstopt. Dat komt omdat VVD, D66, GroenLinks en SP volharden in één gedachte: Het doorgaande verkeer moet naar de rand van de stad en de binnenstad autovrij.
Straten worden versmald en verkeerslichten zo afgesteld dat doorstroming van auto’s wordt belemmerd. Met chique woorden en verhullende teksten wordt automobilisten zand in de ogen gestrooid over deze maatregelen. De kritische Utrechter mag meepraten, maar of er wat met zijn mening wordt gedaan? Velen komen er te laat achter dat er plannen zijn gemaakt en staan nu in de file. Zij zitten met de gebakken peren. Dat geldt ook voor de wegen aan de rand van de stad, de stadsboulevards van wethouder Van Hooijdonk. Op die binnenstadsring rijden auto’s van de ene wijk naar de andere. De wegen liggen er al, maar door ze te versmallen naar twee keer één rijbaan wil de wethouder 10 tot 15 procent minder verkeer realiseren.
Laten we eens kijken naar de recent ingetekende Westelijke Stadsboulevard, deze loopt vanaf de Pijperlaan tot aan de Marnixbrug. Dat zijn de: Pijperlaan, Joseph Haydnlaan, Lessinglaan, Spinozaweg, Thomas à Kempisweg, Cartesiusweg, St.-Josephlaan en Marnixlaan. Dit zijn hele drukke wegen die het huidige verkeer al moeilijk aankunnen. Op die wegen staan dagelijks files en dit zal door de geplande versmalling alleen nog maar erger worden. Kijk maar naar wat er gebeurd is op de versmalde ‘t Goylaan in Hoograven. Auto’s kruipen daar iedere dag opnieuw in lange rijen over het wegdek om de stad uit te komen.
Zonder goede alternatieve routes is het onmogelijk die 15 procent auto’s van de Westelijke Stadsboulevard af te krijgen. Maar die alternatieven zijn er niet. Het verkeer dat elders wordt geweerd heeft de Westelijke Stadsboulevard juist al als alternatief gevonden.
Stadsbelang Utrecht heeft de afgelopen jaren gehamerd op aandacht voor het doorgaande verkeer in de stad. Volgens het huidige stadsbestuur is de hoeveelheid verkeer een uitdaging, volgens ons gewoon een probleem. De stad heeft afspraken gemaakt met ontwikkelaars over de bereikbaarheid van de binnenstad. Terwijl het aan de andere kant juist tegen het verkeer in de binnenstad is.
Knippen en niet knijpen
Stadsbelang Utrecht is voor minder auto’s op doorgaande verbindingswegen in de stad, ook aan de rand van de stad. Daarom moet Utrecht er voor kiezen om deze wegen minder verbindend te maken, te knippen in plaats van te knijpen en te versmallen. Wegen die door wijken heen lopen moeten bedoeld zijn voor mensen die in die wijken wonen. Niet voor auto’s die dwars door de wijken heen, naar de volgende wijk moeten rijden.