De verkeerssituatie van de Meernbrug in het hart van De Meern is al menig jaar punt van onvrede voor veel bewoners. De situatie is na verbreding van de brug en het maken van de hoofdfietsroute aan de Zandweg begin van dit jaar slechts marginaal verbeterd. Een veel gehoorde klacht bij bewoners is dat de fietsers op de Zandweg het risico lopen niet gezien te worden en door gehaast autoverkeer onderschept te worden.

Naar aanleiding van een dodelijk ongeluk heeft verkeerswethouder Lot van Hooijdonk opnieuw een onderzoek opgestart naar de situatie bij de Meernbrug. Stadsbelang Utrecht is benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek en vindt het tevens een goed moment om opnieuw te bekijken of een deel van de busbaan op de Rijksstraatweg toegankelijk kan worden gemaakt voor autoverkeer. Het betreft het deel van de Meernbrug tot aan de Regenboogbrug in één richting. Het verkeer dat van de andere kant komt kan gebruik blijven maken van de ventweg.

Cees Bos, raadslid Stadsbelang Utrecht:”Door de busbaan open te stellen voorkom je veel drukte op de brug zelf. Auto’s die anders links de Zandweg afslaan (komende van de zuidkant) vang je eerder af. Daardoor is er op de brug zelf minder verkeer en minder oponthoud van blokkerende auto’s.”

De Wijkraad Vleuten De Meern bracht vorig jaar een vergelijkbaar advies uit om het stuk busbaan open te stellen. Deels gevoed door de wens van ondernemers van Mereveldplein die door de slechtere bereikbaarheid van het winkelcentrum voor bewoners, uit o.a. Het Weer, de klandizie hebben zien teruglopen. Stadsbelang Utrecht stelt tijdens de commissie Stad en Ruimte mondelinge vragen hierover.

Stel busbaan open! in de VAR en Meernbrug in de VAR