Zeven jaar geleden werd er al over gesproken: een brug over de Weerdsingel OZ (eind Wittevrouwensingel) die de Grifthoekgarage verbindt met de binnenstad. Destijds is het plan afgekeurd omdat bewoners er niets voor voelden, maar sinds de sluiting van Wolvenplein liggen de zaken anders en gaat de gemeente een tweede poging wagen.

Dat heeft het college van B&W laten weten. “De verkeerskundige argumenten zijn sinds die tijd onveranderd gebleven, namelijk dat door een brug tussen Grifhoekgarage en de binnenstad automobilisten met bestemming centrum een goed alternatief voor parkeren in de binnenstad wordt geboden,” stelt het college van B&W.

Door de bouw van een langzaamverkeersbrug wordt de loopafstand tussen de garage en bijvoorbeeld het Janskerkhof zo’n 150 meter korter en moet ook de looproute via de Plompentorengracht aantrekkelijker worden. Door de kortere looproute wordt de aantrekkelijkheid van de garage voor bezoekers aan de binnenstad verhoogd, meent het college.

De zogeheten Grifthoekbrug kan nu in vergelijking met 2008 op een andere plek komen die meer recht doet aan de rijksmonumentale status van de singel en op meer draagvlak kan rekenen in de buurt. Daarnaast moet de nieuwe brug ook voor fietsers beschikbaar worden.

 

[pdf-embedder url=”https://stadsbelangutrecht.nlwp-content/uploads/2016/01/pdf-wolvenplein-AD-Utrechts-Nieuwsblad.pdf”]