Stadsbelang Utrecht wil herinvoering van het fietsplaatje, de aloude rijwielbelasting. Door de invoering van het fietsplaatje parkeren fietsers voortaan overal veilig en gratis. Verbeterd Utrecht de verblijfskwaliteit van Utrechtse straten en pleinen en vinden er minder fietsdiefstallen plaats. Ook hoeft er minder te worden gehandhaafd en kan er zorgelozer worden gefietst. Wij schatten in dat met een fietsbelasting van 5 euro per fietser per maand, grote stappen kunnen worden gezet naar een nog fietsvriendelijker Utrecht”, aldus de enthousiaste Fractievoorzitter van Stadsbelang Utrecht, Cees Bos.
Meer en meer Utrechters en mensen uit de regio verplaatsen zich in Utrecht op de fiets. Fietsen is goed voor het milieu en de gezondheid, daarom zet Utrecht ook in op de fiets als primaire vervoersmiddel. Daarom investeert Utrecht in snelle comfortabele fietsroutes en meer straatstallingen, als ook betaalde bewaakte overdekte fietsenstallingen in de stad. Helaas groeit het aantal Utrechtse fietsers sneller dan dat we fietsvoorzieningen in de stad kunnen realiseren. Met als gevolg dat de openbare ruimte dicht slibt, de bewaakte stallingsmogelijkheden niet optimaal worden benut en er intensief moet worden gehandhaafd op gevaarlijk- of hinderlijk gestalde fietsen. Ook moeten er steeds meer weesfietsen en fietswrakken worden verwijderd. We bieden de Utrechtse fietsers niet de comfortabele voorzieningen die zij verdienen.
Stadsbelang Utrecht wil dat er snel werk wordt gemaakt van extra bewaakte fietsenstallingen in Utrecht. Om het voor de fietser makkelijk te maken willen wij gratis veilige fietsenstallingen in het centrum en rondom ov-knooppunten. Wij willen fietsservicepunten bij de grote fietsenstallingen, waar fietsers met hun lege band of kapotte zadel voor een klein bedrag naar toe kunnen voor reparatie. Wij willen een optimale aansluiting voor de fietser op andere vervoersmodaliteiten.
“We kunnen in Utrecht nu twee kanten uit. Accepteren dat we de fietser niet optimaal kunnen bedienen, of een nog grotere inzet naar een fietsvriendelijker Utrecht. Stadsbelang kiest voor het laatste, hiervoor is de invoering van het fietsplaatje noodzakelijk”, aldus Cees Bos.
Wij zullen bij het einddebat over de Programmabegroting pleiten voor een onderzoek naar de invoering van het fietsplaatje.