Het is een mooi plan dat de bibliotheek naar het oude postkantoor op de Neude verhuist. De Neude is een centrale locatie en het gebouw is prachtig. Dat er een knusse openbare voorziening in komt, is natuurlijk een droomscenario. Want wat is leuker dan wanneer je in de stad bent de bieb binnenlopen om boeken te halen?

En daar ziet Stadsbelang het eerste knelpunt. Er gaan helemaal niet veel personen naar de stad om naar de bieb te gaan, tenzij je in de binnenstad woont. Naar de bieb ga je doorgaans in je eigen wijk. Stadsbelang is bang dat de bibliotheek als fysiek gebouw op termijn een achterhaald concept blijkt te zijn. Zeker omdat het al erg makkelijk is om je boeken als ebook te lenen.

Dus waarom de bibliotheek verhuizen naar een duurder pand? Want dat is het volgende bezwaar dat Stadsbelang ziet. De bibliotheek heeft 1,75 miljoen euro investeringstekort. Of dat tekort daartoe beperkt blijft is nog te bezien. Een kostenpost onvoorzien is niet opgenomen in de begroting. Investeringen in de ICT kunnen gauw uit de klauwen lopen. Ook het streven naar Energielabel C voor het gehele complex kan ertoe bijdragen dat de bibliotheek extra investeringen moet gaan doen. Stadsbelang Utrecht mist ook een stiko van de afbouwkosten.

Ook aan de inkomstenkant schort het. Een te verhuren zaal en een restauratieve voorziening lijkt ons nu niet een voorbeeld van verbetering van bedrijfsvoering. De oude verdienmodellen uit het verleden daar kun je in de toekomst niet de omzet mee realiseren zoals de bibliotheek ons voorspiegelt te willen doen. Dit getuigt niet van visie en ondernemerszin. Wij voorzien daarom dat de geprojecteerd omzet op deelgebieden niet gerealiseerd wordt.

En zo zien we nog meer hobbels, zoals de afschrijvingsduur op afbouwinvesteringen die niet in gelijke tred lopen met de huurovereenkomst. De investeringsbegroting maar ook de exploitatiebegroting zijn prima voorbeelden van dichtrekenen om maar te voldoen aan financiële kaders. Deze rammelen en herbergen wat ons betreft te grote risico’s.

Stadsbelang Utrecht is geen voorstander van gemeentelijk bankieren, zeker nu het zo expliciet is aangegeven dat als de bibliotheek geen externe financiering kan krijgen ze in de loop van 2016 terug mag komen bij de gemeente. Wij willen daarom een risico-inventarisatie zien van de individuele investeringsposten. Want met de gestelde bijdrage van 6,1 miljoen op een totale investering van 8,6 miljoen gaat ons inzien een risico gepaard waar wij inzicht in willen hebben.

In het AD/UN van 5 september 2015