Wat is er toch aan de hand met ons onderwijssysteem?

Wat is er toch aan de hand met ons onderwijssysteem?

In Utrecht kan het ene kind niet mee op schoolreisje en het andere krijgt eliteonderwijs voor 22.500 euro per jaar!

De overheid stelt dat er in plaats van eliteonderwijs nu onderwijs is voor velen. Alsof het doel van gelijke kansen op onderwijs hiermee gehaald is voor niet élk kind maar in elk geval ‘voor velen’?

Van elite-onderwijs naar onderwijs voor velen van Onderwijs in Cijfers

Nederland schaadt nationaal op alle vlakken kinderrechten. Kinderrechtenstad Utrecht is daarop geen uitzondering. Ongelijke toegang tot onderwijs met een uitlootsysteem, schoolbesturen die besluiten dat er geen havo hoeft te komen op Overvecht, schooladviezen die het kind onderschatten aan leerlingen op basis van wie hun ouders zijn en waar ze wonen, kinderen die ondersteuning nodig hebben worden niet toegelaten of weggestuurd.

Waar heeft jouw wiegje gestaan?

Elite onderwijs is niet alleen van vroeger. Komen kinderen van ouders die huiswerkscholen kunnen betalen niet helemaal mee op school om allerlei redenen? Dan worden zij na schooltijd begeleid voor gemiddeld 500 euro per maand. Lukt het niet om de scores voor de cito te halen die toegang geven tot een gymnasium? Dan worden de kinderen nog even bijgespijkerd tijdens de groep7/8 periode van de basisschool. En dat mag ook wat kosten. Leert een kind niet met de methode van school lezen en rekenen? Dat vliegen ouders zelf een particuliere docent daarvoor in.

Past het kind niet helemaal in het plaatje van de school of past het onderwijssysteem niet? Dan hoeven deze kinderen niet per se met een busje naar een speciale school met sociale uitsluiting op de loer. Nee, zij kunnen naar particuliere scholen. Natuurlijk zouden deze ouders hun kinderen ook graag naar de school in de buurt sturen, maar is de particuliere school de enige uitweg om te voorkomen dat hun kind ontspoort in het onderwijssysteem van Nederland. En Utrecht heeft het hoogste aantal ’thuiszitters’.

Waar is het geld gebleven?

Kunnen wij dus echt trots zijn op ons onderwijssysteem in Nederland? Drie jaar na het invoeren van passend onderwijs weet niemand waar de 2,4 miljard per jaar aan is uitgegeven. Wat wel vaststaat is dat de doelen van passend onderwijs niet zijn gehaald. Ook in Utrecht niet. Leerkrachten voelen zich overwerkt en worden niet ondersteund met extra handen en ogen of krijgen tijd om bij te scholen. Ouders wordt de deur gewezen als het kind dreigt te ontsporen of worden helemaal niet eens ingeschreven op een school van aanmelding met de smoes “wij kunnen uw kind niet bieden wat het beste voor hem is’.

Gelukkig voor kinderen wiens ouders dit kunnen betalen, zijn er vele huiswerkscholen en particuliere scholen, bijvoorbeeld een school van HIP. Miriam Lensen, oprichter van De School van HIP die particulier onderwijs biedt voor 22.500 euro per kind per schooljaar, heeft op haar blog precies beschreven waar de schoen wringt in het onderwijs van Nederland. Ze opende dit jaar een vestiging aan de Biltstraat, dichtbij de kinderen met de hoog-opgeleide en bestverdienende ouders van Utrecht.

Bron: Particulier onderwijs aan de Biltstraat? Dat kost 22.500 euro per jaar uit het Algemeen Dagblad

Kinderen die niet in het standaard plaatje passen

Zoals Instituut HIP ontstond vanuit m’n baan als docent, zo ontstond De School van HIP vanuit Instituut HIP. Op alle vijftien vestigingen van HIP klinken dezelfde geluiden: leerlingen die grote moeite hebben met de overgang van groep acht naar de brugklas, kinderen die verzuipen in de grote klassen, die onopgemerkt blijven terwijl het al een tijdje niet zo goed gaat of juist veel te goed. Ouders die met kinderen zeulen voor een geschikte middelbare school omdat het kind niet helemaal in het standaard plaatje past en daardoor nergens terecht kan. Wie heel goed is in het ene vak en minder in het andere moet beter zijn best doen op het slechte vak. Hoe mooi zou het zijn als je al die energie kon steken in dat vak waar je nou juist heel goed in bent? Dat je vakken op verschillende niveaus zou kunnen afronden. Zo ontstond de gedachte voor een eigen school. Een school waar de overgang van groep 8 naar de middelbare school minder groot zou zijn en waar de persoonlijke aandacht en de individuele ontwikkeling van kinderen voorop staat.’’

Citaat uit: Op een dag weet je het: ik begin een nieuwe school van Miriam Lensen

Hoe zit dat in Utrecht?

Hoe kan het dat dit soort scholen nodig zijn, terwijl er 2,4 miljard die we jaarlijks uittrekken voor passend onderwijs niet kunnen traceren? Krijgen zorgleerlingen de extra ondersteuning waarvoor dit geld bedoeld is? We hebben geen idee. Dat concludeert ook De Algemene Rekenkamer die heeft onderzocht of zorgleerlingen extra ondersteuning hebben gekregen. Maar niemand heeft het antwoord. Als je vraagt aan het College van Wethouders waarom in Utrecht nauwelijks meer leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben naar een reguliere school gaan, dan is het antwoord dat Utrecht het prima heeft geregeld binnen de wet passend onderwijs. Dat passend onderwijs schuurt met het verdrag van de Verenigde Naties, nr 4 op artikel IVRPH, daar moet Utrecht zich nog even over inlezen. Inclusief onderwijs is nu de norm in dit VN verdrag!

Toelichting op nr. 4 stelt dat: “alleen inclusief onderwijs zorg draagt voor zowel kwalitatief goed onderwijs als de sociale ontwikkeling van mensen met een beperking, en garantie biedt op de universele en zonder uitzondering toegepaste het recht op onderwijs”.

Met de invoering van de Wet passend onderwijs in augustus 2014 hebben scholen een zorgplicht gekregen en moeten zij voor alle leerlingen de juiste ondersteuning bieden. In de praktijk zorgen de meeste scholen niet dat ze ondersteuning regelen in de school, maar verwijzen ze graag door naar anderen. Scholen werken daartoe samen in regionale samenwerkingsverbanden. Daar worden afspraken gemaakt over de ondersteuning die reguliere scholen moeten bieden en welke leerlingen beter af zijn in het speciaal onderwijs. En daar gaat het mis. Dat dit laatste een hele grote achterdeur is voor reguliere scholen om voor een groep kinderen de deur dicht te houden, blijkt wel uit de cijfers. Een belangrijk doel van passend onderwijs is dat meer zorgleerlingen gewoon naar de reguliere school gaan. Maar wat blijkt: sinds de invoering van het passend onderwijs registreerden reguliere basisscholen zelfs 3 keer minder zorgleerlingen dan voor de invoering van het passend onderwijs.

TV Programma De Monitor gaat nu onderzoeken wat de ervaringen zijn met het Passend Onderwijs. Lees in Raadsel waar scholen 2,4 miljard voor passend onderwijs aan besteden wat er al bekend is.

Met de billen bloot!

Help De Monitor de ervaringen te verzamelen en inzicht te krijgen hoe het in Utrecht gaat. Hoe zijn jouw ervaringen met passend onderwijs? Waarom vind jij het een succes, of juist niet? Stuur een mail: Saskia.adriaens@kro-ncrv.nl, of sietze.vanloosdregt@kro-ncrv.nl en een kopie naar b.slager@utrecht.nl van Stadsbelang Utrecht.

 

Recente artikelen

Een extra treinspoor naar Utrecht?

Stadsbelang Utrecht meent dat de eerste plannen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport niet visionair genoeg zijn. Er wordt in de plannen aangehaakt op de bestaande knooppunten. Stadsbelang Utrecht…

Deel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Simpel, Duidelijk en Utregs.
    Ontvang Stadsbelang Nieuwsflitsen
    Eens per twee weken ontvangt u een kort overzicht van de belangrijkste updates. Uitschrijven is net zo makkelijk als inschrijven.
    © 2023 Stadsbelang Utrech Alle rechten voorbehouden
    Gemaakt door Bridge Marketing

    Stadsbelang nieuwsflitsen

    Eens per twee weken ontvangt u een kort overzicht van de belangrijkste updates. Uitschrijven is net zo makkelijk als inschrijven.

    Vriendje van Stadsbelang Utrecht worden

    Vrienden van Stadsbelang Utrecht de manier om Stadsbelang Utrecht te steunen, de partij die er niet alleen is voor de bewoners en ondernemers, maar ook door de bewoners en ondernemers. Stadsbelang Utrecht wil dichtbij haar bewoners staan, want zij maken en zijn de stad.